Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Začínající podnikatel s dlouholetou podnikatelskou historií, s mnoha referencemi a známou značkou… že to nejde?

Jde to a je to docela běžné. U nás i ve světě!

Aktuálně je v České republice k dispozici přibližně 350 podnikatelských nápadů/konceptů, které jejich majitelé nabízí formou franšíz, tj. poskytnou svoje know-how a značku za úplatu zájemcům, kteří chtějí začít podnikat v jejich oboru podle jejich návodu. Všeobecně známým příkladem a vzorem je např. McDonalďs. Mnozí podnikatelé by rádi vybudovali ze své firmy takovouto globální značku, ale chybí jim většinou vůle, finance, vytrvalost a také trochu štěstí.

V dnešní době se informace šíří velmi rychle a je třeba umět rychle reagovat na měnící se podnikatelské prostředí. Není to tak dávno, co se dynamicky rozvinul on-line obchod prostřednictvím internetu, a je před námi další skok vpřed, který představuje AI. Její prvky se již nyní začínají projevovat v mnoha oblastech podnikání a ani franšízové systémy nesmí zůstat pozadu. Vývoj franšízového systému trvá několik let a je to poměrně nákladný proces na finance, lidské zdroje a technologie. Vždy je na začátku majitel/podnikatel, který si uvědomí při růstu své firmy, jak je marné se snažit mít vše pod kontrolou, vše uhlídat a o všem rozhodovat tak rychle, aby to nebrzdilo další rozvoj a expanzi firmy/značky. Vznikají tak pobočky, vedené zaměstnanci majitele, který je na dálku řídí. Zaměstnanec ale má „pracovní dobu“ a pak volno. Na rozdíl od majitele mu nehrozí krach, nedostatek financí na výplaty nebo surovin pro výrobu apod. Zaměníme-li zaměstnance za podnikatele, dojde ke změně: začne přemýšlet i po „pracovní době“ a jeho cílem už není se v práci jen udržet, ale chce si zajistit svojí aktivitou dostatečný zisk pro sebe a svoji rodinu, své zaměstnance, svoji provozovnu.
Proto se koncem minulého století zrodil FRANŠÍZING. Má mnoho výhod – tou nejzásadnější je schopnost řídit velkou síť poboček malým množstvím lidí, kde vše „jede“ podle ověřených manuálů a každý příjemce cenného know-how řeší pouze svoji provozovnu jako svůj soukromý podnik. Podnik, který není konkurencí pro ostatní členy sítě, ba naopak se všemi úzce spolupracuje a dělí se o zkušenosti (franšízová síť je tzv. samoučící se organizace). Síť sdružuje prostředky na společnou reklamu, centrálně výhodně nakupuje, školí se, vyjednává s dodavateli atd. Díky tomu (tzv. „výhodám z rozsahu“) se stává síť neporazitelnou, a proto zcela osamocený podnikatel (byť podniká poctivě a snaží se) nemá šanci dlouhodobě se sítí soutěžit. Výsledkem je, že obchodní sítě jsou všude kolem nás.

Jako příklad úspěšných franšízových sítí bych uvedl alespoň některé novější české značky, které nabízí své know-how do všech regionů v ČR:

ARDON

pracovní oděvy a outdoor

www.ardon.cz

STOP BOLESTI ZAD

www.stopbolestizad.cz

PLAYWISELY

dětské školky

www.playwisely.cz

SOLODOOR

dveře a zárubně

www.solodoor.cz

EXTERIA Market

bezpečnost práce a PO

www.exteria.cz

PAPILONIA

motýlí domy

www.papilonia.cz

EDYMAX

personální agentura

www.edymax.cz

Doučování Doma

www.doucovanidoma.cz

a další…

www.lostak.cz