„Soutěž Czech Top Shop hodnotí kamenné provozovny prodeje zboží a služeb, které na měsíční bázi navštěvují vyškolení inspektoři. Jde vlastně o určitou analogii Michelinských hvězd udělovaných nejlepším restauracím. Na základě prezentace inspektorů určí celkové výsledky za daný rok odborná porotasložená z profesionálů v oblasti, maloobchodu, marketingu nebo vzdělávání v tomto oboru,“ vysvětlil Jiří Beran, Managing Partner portálu mistoprodeje.cz a jeden ze členů odborné poroty.
Sedmi hodnotícími kritérii na základě zákaznického zážitku jsou:
•1. exteriér provozovny,
•2. koncept/design provozovny,
•3. navigace/orientace v provozovně, případně v oddělení či regále,
•4. vystavení/prezentace zboží a služeb,
•5. POP komunikace včetně probíhajících akcí,
•6. personál – jeho ochota, aktivita a odbornost,
•7. digital signage – využití digitálních obrazovek.
„Ocenění Czech Top Shop 2020 je potvrzením skvělé práce našeho personálu na této prodejně a jsme velmi potěšeni, že se prodejnímu týmu tuto cenu podařilo získat. Naše prodejna Jubileum v Holešovicích vychází z nového obchodního konceptu, který má zapůsobit na zákazníkovy emoce a zpříjemnit zážitek z nákupu. Důraz byl kladen především na jednoduchý a vzdušný interiér s přehledně uspořádaným zbožím. V této prodejně je pro zákazníky navíc umístěna plnicí stanice na značkovou drogerii do obalu pro opakované použití, příjemným bonusem při nákupu je i Wi-Fi připojení zdarma,“ uvedla Olga Stanley, manažerka komunikace společnosti Rossmann.
Prodejna Jubileum byla otevřena v létě 2014. Zákazník se v ní zorientuje díky chytré sortimentní navigaci a může si vybrat ze širokého sortimentu brandových i vlastních značek v kategoriích dekorativní kosmetiky, péče o tělo, dětských produktů, zdravých potravin a spotřebního zboží. Možnost opakovaně si doplňovat značkové výrobky prostřednictvím plnicích stanic šetří životní prostředí.
„Velmi nás těší získané ocenění Czech Top Shop 2020. Potvrzuje nám, že jsme se konceptem našeho Magenta Experience Centra vydali správným směrem. Naším cílem bylo přiblížit se zákazníkům, trefit se do jejich vkusu a nabídnout jim na jednom místě kombinaci vzdělání, zábavy i relaxace. Magenta představuje jedinečný vzdělávací prostor se spoustou možností. Konají se zde nejrůznější workshopy, přednášky a kurzy, které překonávají bariéry digitálního a technologického světa. Místo je určené i pro pořádání inspirativních talk show se zajímavými osobnostmi, slouží rovněž jako centrum zábavy nebo odpočinku při šálku skvělé kávy,“ uvedl Michal Dvorský, manažer maloobchodního prodeje společnosti T-Mobile.
Magenta Experinece Center bylo otevřeno v prosinci 2020. Jde o zcela ojedinělý koncept, který je výjimečný jak ve skupině Deutsche Telekom, tak v České republice. Nabízí místo na co-working, herní zónu, podcastové studium nebo představení chytré domácnosti, stejně jako edukační a konferenční prostory s možností uspořádat vlastní firemní akce. Provoz klade důraz na ekologii, recyklaci, udržitelnost i podporu mladých tuzemských firem.
„Sektor obchodu se jako celek stále více posouvá do digitálního světa, jednoznačným důkazem je i oceněná Magenta Experience Center. Vítězná prodejna drogerie Rossmann staví na moderním konceptu postaveném na zpříjemnění zážitku z nákupu. Je dobrou zprávou, že i ve složité koronavirové době se všemi dopady do života naší společnosti vznikají soutěžní projekty, motivující jednotlivé obchodníky neustále zlepšovat svoje služby a hledat inovativní řešení, která ocení zákazník jako středobod oblasti retailu,“ shrnul Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a předseda poroty soutěže.
Statistiky společnosti Nielsen za loňský rok potvrzují, že koronavirus přinesl nové trendy v nákupním chování spotřebitelů. Vyplývá z nich, že tržby v maloobchodu v meziročním srovnání vzrostly o 5,6 %. Frekvence nákupů poklesla, nicméně průměrná útrata se zvýšila na průměrných 351 Kč za nákup. Pandemie současně přinesla silný nárůst oblasti on-line prodejů. Na druhou stranu se výrazně propadla spotřebitelská důvěra, lidé se obávají budoucnosti, šetří na běžných výdajích a odkládají dlouhodobější investice.
Od začátku koronavirové pandemie loni na jaře obchodníci investovali do nejrůznějších hygienických opatření přes 7 miliard korun, přičemž výsledkem je naprosté minimum ohnisek šíření nákazy v prodejnách. Bez ohledu na další postup vlády v souvislosti s řešením koronavirové krize garantují obchodníci i nadále zajištění bezpečného prodejního prostředí pro své zákazníky i zaměstnance. Na současnou situaci zareagovala řada obchodníků navíc snížením cen respirátorů, navýšením darů potravinovým bankám, neboť roste počet lidí v nouzi, nebo nabídkou logistických služeb například pro distribuci antigenních testů do škol. „Až budou naočkovány rizikové skupiny populace, jsme také připraveni zajistit rychlé očkování našich zaměstnanců,“ uzavřel T. Prouza.