E-shopy začaly během pandemie covidu nabírat v Česku na popularitě, podle dat Českého statistického úřadu ale 39 % lidí stále nakupuje pouze v kamenných prodejnách. Na internetu hledají nejčastěji módní doplňky, produkty pro zdraví a krásu, obuv a léky. Při nakupování potravin se ale zákazníci stále vracejí do maloobchodních prodejen. Navštěvují je sice méně často, ale o to jsou nákupy větší a maloobchodní tržby se drží dlouhodobě mírně pod úrovní loňského roku. Během třetího kvartálu se podle dat ČSÚ retailové tržby pohybovaly od 1,8 % do 4 % pod úrovní loňského roku.
Nakupovat online si zvykla většina zákazníků, především potom z mladší genenerace. Retail tak nutně musí reagovat novými způsoby, jak návštěvu prodejny pro zákazníky zatraktivnit a zjednodušit. Nákupní řetězce proto upravují rozložení svých prodejen na základě zákaznických preferencí a popularity určitých druhů zboží. „Když jste si před deseti lety chtěli koupit něco ze zdravé výživy, byl to jeden malý zastrčený regál někde vzadu, dnes toto zboží stojí na prémiové pozici. Každý rok se přitom zrekonstruuje pět až sedm procent prodejen,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Právě přehledné a efektivní rozložení prodejen představuje pro zákazníky důležitý faktor, který se od retailových prodejen očekává. Pokud dokážou rychle a bez problémů najít své oblíbené produkty, stráví v obchodě méně času a v důsledku se tak zvyšuje šance, že se do prodejny vrátí. K tomu je třeba pečlivě analyzovat demografické složení zákazníků a znát jejich nákupní chování. Pohodlí nakupujících zvyšuje také minimalizace času, který stráví ve frontách u prodejen. Management prodejen tak musí neustále udržovat otevřený dostatek pokladen podle aktuálního množství zákazníků. Zjednodušení rozložení vnitřních prostor prodejen i zefektivnění jejich provozu dnes pomáhají chytré technologie, například kamerové systémy využívající neuronovou síť.
„Naše senzory dokážou monitorovat chování zákazníků v prodejnách s přesností na jednotlivce. Obchodník tak má naprostý přehled, která místa v prodejně zákazníci využívají nejradši a připravit na ně nejžádanější zboží, může předcházet vznikání front nebo efektivně vyhodnocovat a nastavovat marketingové kampaně,“ říká Kateřina Máchová, obchodní manažerka společnosti iC Systems.ai, která dodává chytré senzory do retailových obchodů, kancelářských budov, obchodních center nebo průmyslových areálů. Maloobchodníci díky senzorům s umělou inteligencí mají přehled o aktuálních zákaznících, včetně demografických údajů, jako je věk a pohlaví, nebo jejich pohyb v rámci prodejny a dobou strávenou v prodejně.
„Uživateli našich služeb řekneme, kde jsou jeho slabá místa, kam má co nejúčinněji umístit reklamu, u kterého zboží se nakupující zdrží déle,“ popisuje využití smart senzorů Filip Naiser, který technologii vymyslel. „Senzor za pomoci umělé inteligence rozpozná a detekuje objekty nebo osoby, vyhodnocuje jejich pohyb i počet. Umělá inteligence zastoupená tzv. neuronovou sítí zde nahrazuje funkci lidského oka a funguje na principu strojového učení. Systém učíme všímat si toho, co je v dané chvíli potřebné sledovat,“ vysvětluje řešení Naiser. Aktuálně nainstalovala firma iC Systems.ai přes 2 500 senzorů pro více než 100 firem napříč Českem, Slovenskem a Maďarskem.
Tel. +420 601 698 997