Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Poutnik ohromil Japonsko, Evropa je na řadě

Příběh Tilaku jsme vám přiblížili v jednom z minulých vydání. Tentokrát se zaměříme na vycházející hvězdu šumperské dílny, kolekci Poutnik by Tilak. Čím si Japonce získala a jaké překážky zdolávala v Evropě? Vše povíme! Začínáme právě teď:

Tilak vyrábí v Šumperku mimořádně kvalitní outdoor oblečení z těch nejlepších dostupných materiálů (např. Gore-Tex), přičemž využívá špičkových technologií, o kterých se v jiných světových firmách mluví zatím jen šeptem. Své jméno si získal nejen prvotřídními produkty, ale také tím, že svou módu nešije v Asii. Naopak, všechny výrobky jsou dílem šikovných českých švadlen v šumperské dílně.
Módu Tilak si oblíbili zejména horolezci, horalové a další milovníci hor, kteří to s outdoorem myslí vážně. „Mezi našimi zákazníky je také Horská služba, Národní park Šumava, řada speciálních jednotek Policie ČR a další. Nebudu naši bundu nabízet někomu, kdo jde na odpolední procházku po Beskydech,“ vysvětlil Roman Kramler, CEO Tilaku a jeho zakladatel.

Je pravdou, že bundu či kalhoty od Tilaku byste si do práce pravděpodobně nevzali (pokud tedy nepracujete pro výše zmíněné). A právě to mění kolekce Poutnik.

Cesta k srdci Japonska

Tilak působí na ostrovech už 10 let. Před šesti lety však dostal nevšední zakázku. Obchodní partner v Japonsku, pan Takuja, vyjádřil přání, aby Tilak ušil bundu pro jednoho novináře, který miluje módu a chtěl by kvalitní outdoorovou bundu. Avšak v netypické modro/oranžové kombinaci. A protože se jedna bunda špatně vyrábí, ušil jich Tilak rovnou pět a poslal je do Japonska. To, co v Šumperku považovali za uzavřenou záležitost byl však teprve začátek. Po čase se v Mnichově konal obrovský sportovní veletrh. Objevil se tam také pan Takuja s japonskou outdoorovou biblí GO OUT a v ní, na prémiovém místě, celostránkový inzerát s modrou bundou s oranžovou kapucí a zmínka o nové značce vstupující na trh. Dárek od spokojeného novináře. Reklama, která by jinak stála desetitisíce Eur, zapůsobila dokonale. Prodeje šly raketově vzhůru.

Outdoor je zábava, ne výstup

Japonská kultura vnímá outdoor úplně jinak než ta západní. „Pro ně je outdoor zábava, ne výstup na Fuji. Fungují prostě jinak. Do Japonska sice prodáváme odolné bundy Raptor, ale oni si je koupí na festival nebo do města. Japonci prostě poznají kvalitu. Fungujeme tam ale výhradně v pánském segmentu. Naše věci jsou velmi drahé a ženy si raději koupí místo jedné bundy troje šaty,“ doplnil Roman Kramler. Díky tomuto přístupu mohly vzniknout kolekce, které by v Česku možná neměly vůbec úspěch. Japonsko je totiž zemí mnoha možností a zcela jiné mentality.

Urban Traveler kolekce Poutnik

A právě takto vznikla kolekce Poutnik. Je výrazná svým minimalistickým designem s výjimečnými vlastnostmi nejkvalitnějších materiálů a technologií, které vyžadují bezchybné zpracování. Právě preciznost a promyšlený design bodovaly zejména v Japonsku. Úspěch kolekce má však i pragmatičtější důvod: „Japonský obchodník má na outdoorovou kolekci budget třeba dvacet tisíc eur. Je jedno, jestli mu ukážete čtyři modely nebo dvanáct. Utratí vždy jen svůj budget. U nás prezentujete krásnou kolekci a obchodník udělá trojnásobnou objednávku. V Japonsku ne. Tak náš japonský partner přišel s tím, že jestli chceme růst, tak pojďme přinést tzv. travel kolekci – to je Poutnik. Na takovou kolekci má tamní obchodník samostatný budget,“ objasnil Roman Kramler.

Třešnička na dortu

Speciální kolekce Poutnik byla tedy původně vytvořena pro japonský trh. Výroba ani pracovní postup se však nijak nezměnil, ať už Tilak vyrobí bundu značky Poutnik nebo jinou, vše má perfektní kvalitu. Poutnik rozhodně nezapadá do masové výroby, dle slov Romana Kramlera se poměr ke všem ostatním kolekcím Tilaku pohybuje do 10 %. Je to jen jakási třešnička na dortu.

Poutnik v Evropě? Ano, ale …

Zatímco Poutnik boduje na japonském trhu už několik let, teprve letos se dostává na ten český. Důvodů je hned několik, jedním je velice nákladná výroba, což má samozřejmě vliv na cenu, dalším faktorem byla také velikost. V Japonsku se totiž prodává XS až M, pro český trh se však musely velikosti rozšířit, což znamená opětovnou úpravu návrhů a další vícenáklady.

Jakmile ale Tilak překonal otázku velikostí, stačilo najít prodejce, kteří uvedou Poutnika do českého prostředí. To se ukázalo jako nejmenší problém, poptávka byla dokonce tak velká, že Tilak nestíhal vyrábět. Proto se dohodl s několika vybranými prodejci, se kterými nyní spolupracuje na přímo. Kolekci si tak můžete vyzkoušet či rovnou zakoupit v obchodech typu concept store, jako je například Queens.

České kořeny japonského úspěchu

Za zrodem kolekce Poutnik stojí vůbec poprvé čeští designéři, konkrétně Michaela Vrátníková a Petr Mikošek ze studia BOA. Věnují se produktovému a módnímu designu, za což v roce 2012 získali prestižní ocenění Red Dot Design award. Kolekce Poutnik je důkazem, že kvalita a minimalismus je tím nejlepším předpokladem pro nadčasový design. 

Kolekci najdete na: http://www.poutnikbytilak.cz/