Za loňský rok dosáhla Authentica obratu přes půl miliardy korun, již několikátý rekordní výsledek v řadě. Jejích služeb využívají značky jako je Hugo Boss, Ralph Lauren, C&A, Tchibo nebo Philips a narazíte na ni i daleko za našimi hranicemi, ať už v Singapuru nebo USA. Authentica přitom vznikla v Brně a dodnes má v jihomoravské metropoli sídlo a prakticky celý svůj provoz – všechno si totiž dělá pod vlastní střechou.
„Authentica je česká firma a je pro nás důležité, aby to tak zůstalo. I z Brna je možné budovat služby, na které se spoléhají globální hráči. Tento rok sice o fous nepřekonáme ten loňský, ale to nás netrápí – značně jsme investovali, abychom neusnuli na vavřínech. Jsme na trhu už přes dvacet let a minimálně dalších dvacet let na něm být chceme. Proto neustále inovujeme, investujeme do technologií, hledáme nové obchodní příležitosti a dbáme na to, aby náš tým byl silný a sehraný,“ vysvětluje svou podnikatelskou filozofii CEO Authentica Miroslav Hanák, který společnost v roce 2003 s několika přáteli založil.
Větší, než kdy kdo plánoval
Firma, která aktuálně zaměstnává přes 260 lidí, vznikla jako reklamní agentura. Dnes už pokrývá nejrůznější služby pro retail i e-commerce. „Vyrostli jsme organicky. Většinou klient přišel s tím, že by potřeboval něco, co jsme zatím nedělali. Ale to nám nebránilo odpovídat: ‘Ok, to zvládneme’. A pak jsme to museli zvládnout. Ta škála služeb, které jsme schopni dodat, je široká a už to nebylo přehledné. Proto jsme představili novou identitu Authentica, díky které je na první pohled jasné, co děláme. A kromě toho se mi moc líbí,“ směje se Miroslav Hanák.
Authentica byznysově stojí na čtyřech hlavních pilířích. BrandActivations nabízí značkám způsoby, jak přilákat pozornost k produktům, například skrze různá POS média a in-store systémy. DesignSpaces se specializuje na navrhování a realizaci obchodních prostorů, jako jsou kamenné prodejny, jejich výlohy nebo pop-up stánky. Rozrůstající se divize GlassDecor spočívá v technologicky unikátní dekoraci a potisku obalů ze skla, plastu nebo i dřeva. Poslední divizí je Fulfillment, tedy outsourcing logistiky primárně pro e-shopy.
„S novou identitou se daleko lépe hledají cesty, jak klientům poskytnout komplexnější služby. Realizujeme pro vás shop-in-shop v rámci divize BrandActivations? Možná by se vám k tomu hodily i prémiovější obaly z GlassDecor nebo efektivnější logistika díky Fulfillmentu. To nám hodně usnadňuje prodávat naše služby zejména v zahraničí, odkud už dnes máme zhruba 70 % našeho obratu, ale stále je tam téměř nevyčerpatelný potenciál,“ doplňuje Martin Hasilík, CCO divize BrandActivations a další z majitelů Authentica.
Roboti prohánějící se po skladu
Jednou z nejrychleji rostoucích divizí Authentica je Fulfillment, tedy kompletní outsourcing logistiky pro e-shopy, od uskladnění zboží až po jeho expedici k zákazníkům. Už po třech letech na trhu se Authentica Fulfillment dostala mezi špičku českých fulfillmentů a za loňský rok dosáhla obratu kolem 150 milionů korun s více než 1,5 milionem vyexpedovaných zásilek. Kvůli vysoké poptávce letos divize investovala přes 70 milionů korun do robotizace skladu.
„Často jsme se pohybovali na hraně toho, co byl náš provoz schopen utáhnout. Proto jsme investovali do robotizace, která nám už nyní pomáhá naskladňovat nové zboží a pickovat objednávky. Investice nám násobně navýšila kapacitu skladu a už teď se těšíme, jak se osvědčí ve vánoční špičce. Systém je snadno škálovatelný, máme tak v budoucnu možnost kapacitu zase rychle zvýšit,“ popisuje výkonný ředitel Authentica Fulfillment Petr Litavec.
Jak vyčnívat z davu?
Velkou pozornost společnost v poslední době věnuje také divizi GlassDecor, která vznikla postupně v reakci na poptávku stávajících klientů po prémiových obalech. „V dnešní době je pro produkty důležité vystoupit z davu. Možností jsou desítky, často jsou velmi podobné a pro značky je těžké zaujmout. Skrze dekorování jedinečných a kreativních obalů umožňujeme klientům strhnout na sebe pozornost a mluvit k zákazníkovi jiným jazykem,“ vysvětluje zaměření divize její šéf Pavel Zemčík, spolumajitel Authentica.
Authentica je jednou ze tří firem v Evropě, která dokáže tisknout na láhve až devíti barvami najednou. Přímo na láhvi tak vytvoří luxusní design, kterému se tradiční papírové nebo plastové etikety nemohou rovnat. Možné je to díky tiskařskému stroji, který firmu stál několik desítek milionů korun. Letos ale divize své dekorativní služby ještě rozšířila o stroje na „hot stamping“ a „coating“. Celkem zvládne divize GlassDecor ročně vyrobit až 12 milionů obalů. Kombinací těchto netradičních technologií tak zase posouvá možnosti designu obalů o úroveň výše.
„Jedinečnost našich kreativních návrhů potvrzují i nedávno získaná ocenění, jako je Obal roku 2024 za design lahve Ginjoy, doplněné o exkluzivní ocenění Packaging Print Prize za výjimečnou kvalitu a inovaci. Díky tomu se nyní hlásíme také do prestižní globální soutěže Worldstar Packaging Award. Velkým úspěchem pro nás byly také německé ceny Superstar Award, kde jsme si odnesli ceny napříč divizemi za práci pro Nestlé, Jägermeister nebo Beam Suntory,“ shrnuje nedávné úspěchy Zemčík.
Brněnská Authentica je ukázkou toho, jak může česká firma uspět na světovém trhu a dlouhodobě růst díky odvaze inovovat. „Věříme, že se nám letošní investice velmi brzy začnou vracet a za rok zase budeme chystat další přehled novinek. Největší radost mi ale stále dělá vidět v obchodě láhve Ginjoy nebo nakouknout do prodejny Ralph Lauren a říct si: To se nám povedlo.“ uzavírá Miroslav Hanák.