Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Platforma pro lokální hrdiny

„Chceme nabídnout prostředí, ve kterém nové nápady a koncepty mohou vzkvétat.”

V době, kdy nákupní centra stále častěji hledají inovativní nápady, aby zvýšily návštěvnost, zamezily neobsazenosti nájemci a zvýšily tržby, alternativní koncepty obchodů v centru města nabývají na významu.

Platforma pro prezentace produktů a služeb pro lokální začínající podnikatele.
HAMMer LOCALS – prodejna v Allee Centre Hamm
Foto: Dominik Pfau

Jeden příklad: Spolupráce s lokálními start-upy nebo projekty

„Byl jsem tou myšlenkou tak nadšený, že jsem zvedl telefon, domluvili jsme si schůzku a přemýšleli o tom, jak propojíme tento online produkt se stacionárním maloobchodem,“ rád vzpomíná na počáteční jiskru Markus Haas, vedoucí centra Allee-Center Hamm. Nápad poskytnout lokálním start-upům platformu v nákupním centru dostal první reálnou podobu v létě 2023 dočasným showroomem místního start-upu „Limited Kickz“, který vyráběl na míru šité výrobky. Dříve čistě online koncept začal nabízet tenisky s designem na míru ve svém pop-up store a to s takovým úspěchem, že je nyní již stálým nájemcem v centru Allee.
Flexibilita pro rozmanitost – to byl výchozí impuls pro komplexnější start-up ofenzívu v centru Allee-Centre Hamm. „Chceme, aby se zde objevovaly nejen nové podnikatelské nápady, ale také aby zde nejen vznikaly, ale také rostly a vzkvétaly,“ říká Haas a popisuje tak princip “Hammer Locals“, který poskytuje regionálním začínajícím podnikatelům flexibilní platformu pro výrobky a služby. „Naším cílem je podpořit kreativitu a inovace těchto podnikatelů,“ vysvětluje manažer centra, který má ve svém rodném městě tak dobré kontakty, že se může pochlubit tím, že je neustále v kontaktu s lidmi z byznysu, do kterého tento koncept zapadá. „Nabízíme modulární prodejnu a prostory pro pořádání akcí, které lze přizpůsobit na míru. Tímto způsobem vytváříme prostor, který lze využít nejen pro prodej, ale také pro workshopy a setkání se zákazníky.“
Modulární struktura obchodu v horním patře centra umožňuje agilní využití a pronájem. Start-upy mohou prostor dočasně obsadit, přičemž doba pronájmu může být různá. To umožňuje podnikatelům otestovat své koncepty bez dlouhodobého závazku. Prodejna je vybavena prvky, jako je například salonek, bar, konferenční stůl a monitor, které poskytují profesionální prostředí pro obchodní dialog. Haas hovoří o přidané hodnotě pro všechny zúčastněné díky rozmanitosti, kterou takové místní lokální koncepty přinášejí do nákupního centra a díky nimž je nákupní zážitek z nakupování pestřejší. Díky tomu je i boj proti neobsazeným prostorám v Allee-Center bezproblémový.

 

Další příklad – stejné profity

Také provozovatel center HBB využívá pop-up obchody ve svém obchodním centru, aby vytvořil flexibilní prostor pro dočasné maloobchodní projekty a rychleji reagoval na trendy na trhu. „Novým značkám dáváme tuto příležitost využít volné prostory, otestovat stacionární poptávku a případně zahájit dlouhodobé pronájmy,“ říká Anita Stampfl, manažeka speciálních projektů HBB. Nabízené prostory se liší velikostí mezi 50 a 150 metry čtverečními a jsou určeny k tomu, aby poskytly novým i zavedeným značkám příležitost vyzkoušet své podnikatelské nápady bez dlouhodobých závazků. Prostory jsou vybaveny mobilním nábytkem a mohou být zřízeny na různých místech. „Výhoda je na obou stranách – značka si může vyzkoušet prodeje a my máme nový koncept, který přiláká zájemce,“ říká Stampfl.

Profesionální fotbalista Emre Can je „dítětem“ Nordstadtu z Frankfurtu, a proto je se svým dočasným obchodem vítaným hostem v NWZ
Foto: The Retail Agency

Příklad spolupráce s lokálně zakořeněnými celebritami

Profesionální fotbalista, bundesligový hráč, Emre Can jako „Nordi-Kind“ – vyrostl v severozápadní části Frankfurtu – si pro uvedení své nové značky AECE na trh vybral Nordwest-Zentrum ve Frankfurtu nad Mohanem. Zde poprvé fyzicky obchodně představil a a rozšířil svou módní řadu. Do té doby prodával pouze online.

Digitální se setkává s regionálním

Není to jen internetový obchod, ale celá digitální platforma „Vorn – The Berlin Fashion Hub“, která se stala stálým fyzickým místem v centru Charlottenburg center Bikini Berlin. Spuštěn byl na konci roku 2022 jako online komunitní prostor. Projekt si stanovil za cíl dosáhnout ekonomicky úspěšné recyklovatelnosti v módním průmyslu. Charlottenburg center Bikini Berlin se stal spojovacím bodem mezi místními inovátory, výzkumnými projekty EU, průkopníky politiky, průmyslu a digitálními pionýry.

Strategicky výhodná poloha na Bikini Berlín má pomoci přilákat širokou škálu hráčů v oboru a spotřebitelů. V Bikini Berlin zabírá společnost Vorn přibližně 430 metrů čtverečních v prvním patře, rozdělených na trvalé, dočasné a back office prostory. Tam se mohou členové účastnit akcí na místě a využívat co-workingový prostor. Magdalena Schaffrin, výkonná ředitelka společnosti Vorn – The Berlin Fashion Hub říká: „Inovátoři se zde sekávají tváří v tvář“.

Koncepční obchod Studio 183X v Bikini Berlin nabízí moderní designovou módu spolu s uměleckými díly a doplňky
Foto: Bikini Berlin

Projekt doplňuje Studio 183X, concept store v němž se prodávají oděvy, doplňky a umělecká díla návrhářů a designérů. Flexibilní pop-up prostor umožňuje dočasný prodej a výstavní akce. Podle Michaela Eppinga, Asset & Centre Management, je to situace výhodná pro obě strany: „Vorn – The Berlin Fashion Hub a Studio 183X významně obohacují náš koncept nákupního centra. Jejich závazek udržitelnosti nastavuje v módním průmyslu nová měřítka a podtrhuje naši ambici udělat z Bikini Berlin centrum pro kreativní a na budoucnost orientované koncepty. Zde nabízíme našim návštěvníkům platformu, kde se mohou setkávat inovátoři, malé a střední firmy i průmysl.“

Regina Kruck

Převzato ze stores+shops, magazínu EHI o konceptech a vybavení prodejen a o marketingu at-retail
redaktion@ehi.org
www.stores-shops.de
www.ehi.org