Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Návštěvnost kanceláří meziročně vzrostla

Celoevropský průzkum CBRE, světového lídra v oblasti komerčních realitních služeb, potvrzuje, že dlouhodobá snaha nejen tuzemských firem přilákat zaměstnance zpět do svých kanceláří slavila v posledním roce úspěch. Průzkum “European Office Occupier Sentiment Survey” proběhl v dubnu a květnu letošního roku, přičemž zjišťoval názory více než 120 společností napříč Evropou, a to včetně České republiky.

Výsledky průzkumu ukazují, že kanceláře opět ožívají. I když mnozí považují současnou úroveň využití za stabilní, 30 % společností očekává další růst. Hybridní způsob práce se stal běžnou praxí, ale stále zůstává výzvou sladit dlouhodobá očekávání zaměstnavatelů s představami jejich zaměstnanců.

Výsledky průzkumu ukazují, že významně vzrostl podíl společností, které hlásí průměrné využití svých prostor mezi 41 a 80 %. Konkrétně jde o 61 % firem, přičemž vloni šlo ještě o necelou polovinu (48 %). Současně se snížil podíl společností, které využívají své kanceláře v omezenějším rozsahu. Pouze třetina nyní využívá své kanceláře na 40 % či méně, což je zlepšení oproti téměř polovině firem, které se zapojily do průzkumu minulý rok.

Největšího úspěchu dosáhly v meziročním srovnání velké společnosti s 5 000 a více zaměstnanci. Téměř dvě třetiny z nich hlásí využití prostor minimálně na 41 %, což je způsobené nejen přirozeným vývojem, ale také rostoucím počtem firem, které fyzickou přítomnost lidí na pracovišti vyžadují. Průzkum CBRE ukázal, že více než tři čtvrtiny společností (76 %) zavedly nějakou formu regulace přítomnosti zaměstnanců na pracovišti, přičemž u 40 % z nich je skutečně závazná. Současně 17 % firem nechává toto rozhodnutí na jednotlivých týmech a jejich manažerech, takže není plošné.
Ačkoliv menší společnosti vykazují celkově nižší úroveň využití svých prostor, jednotlivé ukazatele týkající se docházky zaměstnanců se u nich také zlepšují. U firem s méně než 5 000 zaměstnanci došlo k 18% nárůstu u skupiny lidí, kteří jsou přítomni na pracovišti čtyři až pět dnů v týdnu. Tento trend je ještě výraznější u společností s méně než 1 000 zaměstnanci, kde s takovou frekvencí chodí do zaměstnání 31 % lidí. Pokud jde o jednotlivé dny, tak pondělky a zejména pátky mají stále nejnižší míru návštěvnosti.

„Podíl zaměstnanců, kteří pravidelně chodí do kanceláře tři a více dní v týdnu, vzrostl na 43 % oproti loňským 37 %. Tento ukazatel je tedy jasným potvrzením, že aktuální vyšší míra využití prostor je důsledkem většího výskytu lidí na pracovišti, spíše než zmenšování kancelářského portfolia na straně firem,“ popisuje Helena Hemrová, vedoucí oddělení kancelářských pronájmů v CBRE.

Pokud jde o ryze české podmínky, tak Simon Orr, vedoucí kancelářského sektoru v CBRE pro Českou republiku uvádí: „Vzhledem ke kratší době dojíždění do zaměstnání nebyla Praha zdaleka tak negativně ovlivněna volbou zaměstnanců pracovat z domova jako v jiných evropských metropolích. Využívání pražských kanceláří má díky tomu opět rostoucí tendenci. Lidi motivují především sociálními aspekty práce z kanceláře a možnost spolupráce. Současně si řada zaměstnanců uvědomuje, že přílišná práce z domova může mít negativní vliv na jejich psychickou pohodu a škodit jejich kariérnímu růstu.“

I přes výše zmíněné pozitivní ukazatele existují firmy, které zvažují zmenšování svých portfolií. Více než polovina dotázaných (57 % společností) se chystá během příštích tří let zredukovat své kanceláře v Evropě, což pravděpodobně souvisí s nadbytkem prostor, zejména u velkých společností, a s přáním snížit provozní náklady.

Nicméně tento přístup není ani zdaleka univerzální. 17 % společností plánuje zachovat svůj aktuální objem pronajímaných prostor a 24 % má naopak v úmyslu expandovat. Z této skupiny téměř tři čtvrtiny (74 % dotázaných) uvádí, že hlavním důvodem je očekávaný rozvoj jejich podnikání. Pozitivní výhled je i v tuzemsku, kde se daří především technologickému sektoru a flexi a servisovaným kancelářím, které táhnou místní poptávku a zajišťují, že míra neobsazenosti v Praze zůstává nízká. Obecně platí, že kancelářské budovy na okrajích měst jsou vystaveny většímu riziku v podobě snižování obsazenosti než lokality v centru s bohatou občanskou vybaveností.

Většina společností, která chce zmenšovat portfolio, hodlá za tímto účelem využít dobu uplynutí nájmu. Nicméně 58 % respondentů je ochotno prodloužit stávající smlouvu, pokud bude i nadále vyhovovat jejich požadavkům. Trend souvisí s rostoucí ochotou majitelů nemovitostí vyjednávat a poskytovat nájemcům větší flexibilitu.

„Pronajímatelé se v posledních letech setkávají s tím, že nájemci požadují ještě kvalitnější kanceláře. Pokud se jim podaří najít vhodné řešení pro obě strany ještě před vypršením nájemní smlouvy, dokáží konkurovat i nově dokončeným administrativním budovám,” říká Simon Orr a uzavírá: „Každopádně význam kanceláří zůstává i nadále neoddiskutovatelný. Jsou výstavní skříní značek a jejich prestiže, nástrojem pro přilákání talentů a zvýšení produktivity, stejně jako platformou pro posilování firemní kultury a spolupráce mezi zaměstnanci.“