Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Efektivita a zákazníci v centru pozornosti AI

Foto Messe Düsseldorfu/ Ctillmann

V Düsseldorfu se letos v únoru sešlo 13 500 odborných návštěvníků z 95 zemí a 475 vystavovatelů ze 41 zemí, aby společně diskutovali o technologických trendech, nových technologiích a inovacích pro svět maloobchodu. Některé z nejvýznamnějších trendů vám chceme přiblížit.

Budoucnost maloobchodu patří technologiím, které jsou buď extrémně pohodlné, nebo nabízejí vynikající uživatelský zážitek. Technologie se pro spotřebitele stále zdokonalují, stávají se jednoduchými a tak trochu neviditelnými, aby poskytly optimální nákupní zážitek. To platí především pro jedno z aktuálních témat – umělou inteligenci, která byla horkým tématem i na letošním veletrhu EuroCIS.

Scan-to-Bag: SCO od společnosti 4POS pro diskonty s potravinami / Foto: EHI

Chytrá podpora

Přestože veletrh ukázal, že mnoho vývojových trendů v oblasti umělé inteligence je stále ještě v plenkách, odhalil také potenciál AI – zejména s ohledem na zvyšování efektivity a zaměření na zákazníka.

Tři příklady:

Snížení počtu skladových zásob v místě prodeje a udržení spokojenosti zákazníků je cílem robota řízeného umělou inteligencí v prodejně „SPatrol“ společnosti Hanshow. Tento robot monitoruje regály pomocí technologie AI tím, že projíždí uličkami, přičemž shromažďuje relevantní údaje o regálech a data přenáší do IT systémů. Vzhledem k tomu, že robot rozpoznává výrobky i data z elektronických cenovek od výrobce Hanshow, může maloobchodník také kontrolovat, zda je výrobek správně umístěn vedle odpovídající etikety.
Společnost T-Systems představila na veletrhu „Law Monitoring“ – automatizovanou službu umělé inteligence pro maloobchodní sektor, která dokáže registrovat změny v legislativě po celém světě, např. v oblasti dovozu a zákazu dovozu a prodeje, deklaračních povinností nebo předpisů ve sféře životního prostředí. Společnosti tak mohou vyvodit opatření, přizpůsobit se změnám a posoudit možné dopady na vlastní podnikání. Poskytuje se jako software k pronájmu, lze jej používat prostřednictvím internetu.
A třetím příkladem je australský poskytovatel softwaru Tiliter a německý výrobce hardwaru Cucos Retail Systems, kteří vyvinuli pro maloobchodní prodejce regionu D-A-CH (Germany (D), Austria (A), and Switzerland (CH)) rozpoznávání produktů s podporou umělé inteligence pro pokladní systémy. Řešení lze snadno integrovat do stávajícího hardwaru a softwaru prostřednictvím API (rozhraní pro programování aplikací). Cílem je urychlit proces odbavení pokladny, zkrátit dobu školení personálu pokladny a minimalizovat ztráty způsobené krádežemi a nesprávným skenováním.

Úspora místa: Samoobslužná pokladna od společnosti Itab, integrovaná do systému pokladního regálu / Foto: EHI

Samoobsluha – ale bezpečná

Pokladní systémy, ať už jako mobilní samoobslužná skenovací řešení nebo jako stacionární samoobslužné pokladny, jsou v současnosti integrovány v mnoha potravinářských i nepotravinářských obchodech. Prakticky všichni jejich dodavatelé využili veletrhu EuroCIS jako fórum pro prezentaci své aktuální nabídky modelů. Zarážející je rozsah dnes dostupných stacionárních řešení. Maloobchodníci mají na výběr mezi prostorově úspornými variantami (jako samostatné zařízení nebo pro montáž na stěnu) nebo komplexní řešení samoobslužných pokladen (Self-checkout – SCO) pro manipulaci s většími nákupními košíky.
Hlavní tématem všech těchto vystavovatelů bylo však řešení ztrát, resp. prevence ztrát u samoobslužných pokladen. Kromě technických řešení, jako jsou váhy, stavové displeje a odchodové brány, jsou už k dispozici aplikace umělé inteligence, které využívají kamerové a senzorové technologie k detekci a k odhalení úmyslných nebo neúmyslných chyb při skenování zboží zákazníkem.

Společnost Itab se zaměřuje na bezhotovostní výstupní systémy. Stropní senzory zaznamenávají dokončení platby a uvolní cestu k opuštění obchodu. Toto řešení se již používá ve zhruba 70 prodejnách Edeka. Společnost Diebold Nixdorf vyvinula pro samoobslužné pokladny platformu založenou na kamerách s umělou inteligencí se třemi oblastmi použití: Sledování akcí zákazníků na SCO, biometrické rozpoznávání věku a automatické rozpoznávání volně ložených čerstvých produktů bez čárových kódů. Na stánku GK Software představil IT start-up Nomitri kamerové zařízení, které rozpoznává chyby v procesu skenování a zobrazuje je na obrazovce. “Místo toho, aby byla nainstalována na serveru, je technologie integrována do boxu na SCO. Investice 300 až 400 Euro je proto zvládnutelná,“ vysvětlil šéf Nomitri Max Fiedler.
Společnost Rapitag představila na stánku Itab řešení pro automatické odstraňování pevných štítků z výrobků náchylných ke krádeži. Systém 4POS, který byl od roku 2022 součástí pokladních pultů Pan Oston, představil řešení SCO s energetickou funkcí pro úsporu energie. Vestavěný senzor registruje, když člověk vstoupí před SCO, a probudí pokladnu z režimu spánku. Pokud se samoobslužná pokladna nepoužívá, energie se vypne.

Inventární robot „SPatrol“ od společnosti Hanshow / Foto: Hanshow

Vývojář softwaru Snabble, do této doby působící v oblasti mobilního skenování a samoobslužných pokladen, představil na EuroCis nový prototyp. Projekt PS30 měl evropskou premiéru a stal se jednou z hlavních událostí veletrhu. Byl vyvinut pro společnost Zebra, poskytovatele kapesních počítačů pro mobilní samoskenování. Zařízení v novém průmyslovém designu se zvětšeným displejem umožňuje detekci pozice v obchodě a otevírá případy použití, jako je navigace, tvorba tepelných map a vytváření planogramů. Díky vestavěnému NFC modulu (NFC je modulární technologie rádiové bezdrátové komunikace mezi elektronickými zařízeními, která probíhá na velmi krátkou vzdálenost) lze platební proces dokončit přímo na ručním skeneru. Díky tomu je možné „Scan & Go“ bez chytrého telefonu.
Veletrh EuroCIS opět prokázal, že není jen místním setkáním průmyslu. Je to skutečně platforma, kde se řeší budoucnost maloobchodu a diskutuje se v celosvětovém měřítku.

Winfried Lambertz a Katharina Sieweke

Převzato ze stores+shops, magazínu EHI o konceptech a vybavení prodejen a o marketingu at-retail

redaktion@ehi.org

www.stores-shops.de

www.ehi.org