Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Dosud nevídaný zážitek z tisku

Společnost Canon má bohatou historii spolupráce s předními kulturními institucemi a vždy díky svým technologiím dokázala zprostředkovat originální umělecký zážitek. Nejnověji připravila dvě výstavy, které naplno demonstrují možnosti dnešního tisku: hmatovou expozici pro nevidomé Svět nevídaný, na níž spolupracovaly Nadační fond Českého rozhlasu – Světluška a organizace Czech Photo, a Samsovo tajemství, které je součástí „kafkovského“ roku v Židovském muzeu v Praze.

„Výstava fotografií, které nemusíte vidět.“ To je podtitul Světa nevídaného, který návštěvníkům se zrakovým hendikepem zprostředkuje dosud bezprecedentní hmatový zážitek z vizuálního umění. Jde o venkovní instalaci 14 velkoformátových fotografií od proslulých světových autorů, které jsou vytištěné pomocí nejnovější technologie reliéfního tisku. Výstava se nachází na prostranství uvnitř budovy Fragment Karlín a pro veřejnost je otevřena od 11. června 2024.

„Fotografie je neuvěřitelně mocné médium, které dokáže posouvat představivost, a my chceme, aby byla přístupná všem. Tato výstava byla vytvořena se záměrem zcela novým způsobem sdílet snímky a příběhy, které se za nimi skrývají, s nevidomými a slabozrakými lidí. Doufáme ale, že ojedinělý zážitek pocítí díky špičkové technologii Canonu všichni návštěvníci,“ říká Eva Kučmášová, ředitelka korporátní a marketingové komunikace Canonu ve střední Evropě.

Nosorožec i ženský fotbal

Autory vystavených fotografií jsou ambasadoři Canonu z celého světa. Je mezi nimi třeba mnohokrát oceněný Jihoafričan Brent Stirton, jehož snímek posledního severního bílého nosorožce obklopeného ozbrojenými strážci je asi nejznámějším dílem na výstavě, dvorní sportovní fotograf The Times Marc Aspland, německá módní fotografka Heidi Rondak nebo držitel Pulitzerovy ceny Muhammed Muheisen. Tematický zásah výstavy je široký, od přírody přes sport po místa zasažená válkou.

Zaujme i černobílý portrét od Iana Treherneho, jenž začal fotit, až když sám přišel o zrak, a nechybí ani detailní fotografie mořského korálu větevníku během rozmnožování v umělých podmínkách. Právě za tímto projektem pokoušejícím se zachránit organismy nezbytné pro udržení biodiverzity na naší planetě stojí Canon spolu s laboratoří Coral Spawning lab v Londýně.
„Zahájením této unikátní výstavy získává naše spolupráce s firmou Canon další rozměr. Propojení moderních fotografických technologií, světové fotografie, veřejného prostoru Karlína před budovou Fragment, zpřístupnění umění co nejširšímu publiku, to vše je naším společným cílem,“ říká Veronika Souralová, ředitelka Czech Photo.

Nová úroveň reliéfního tisku

Fotografie jsou vytištěné na velkoformátovém stroji Canon Arizona s pomocí softwaru PRISMAelevateXL. „Pro dosažení požadovaného efektu se na sebe tiskne několik velmi tenkých vrstev inkoustu, vždy vytvrzených UV světlem. Tam, kde chceme mít horní okraj reliéfu, překryjeme tento bod bílou barvou a následně plnobarevnou vrstvou. Výsledkem je hmatový obraz vysoké kvality, který vytváří kompletní dojem z fotografie i pro návštěvníky výstavy bez vady zraku,“ říká Peter Varga, produktový manažer velkoformátových řešení Canon.

Nevidomý Lukáš Hosnedl při testování reliéfního tisku

Technologie je přelomová například v tom, že dříve nebylo možné kombinovat reliéf s jemným strukturováním nebo s plnobarevným tiskem s takovou přesností, stejně jako nebylo možné tisknout reliéf na tak širokou paletu materiálů. Nyní se všechny tyto možnosti otevírají.

Spolupráce s profesionály

Velkoformátové snímky umístěné na venkovních panelech doprovází vždy informace v Braillově písmu a QR kód, po jehož načtení chytrým telefonem se spustí web s detailním popisem obrazu a audiostopou. Dobrá přístupnost výstavy pro lidi se zrakovým hendikepem je garantována spoluprací se Světluškou – Nadačním fondem Českého rozhlasu, Střediskem Teiresiás MU v Brně a dalšími odborníky. Díky nim a detailním pokynům k výstavě je Svět nevídaný 100% inkluzivní a přístupný lidem s vadou zraku i bez doprovodu.
„Velmi nás těší, že v době, kdy se nevidomí lidé při práci s informacemi stále více spoléhají na sluch a hmat bývá dost často upozaďován, se Canon rozhodl uspořádat výstavu postavenou právě na hmatovém vnímání,” hodnotí Radek Pavlíček, specialista na přístupnost ze Střediska Teiresiás Masarykovy univerzity, jeden z konzultantů výstavy. „Díky tomu, že návštěvníci budou mít informace o exponátech k dispozici i v textové či audio podobě, výstava v praxi představuje nastupující trend multimodálního pojetí inkluzivního designu a ukazuje směr, jak k podobným aktivitám přistupovat,” doplňuje Pavlíček.
Svět nevídaný má i edukativní rozměr, který ocení široká veřejnost: na druhé straně panelu je každá z fotografií znázorněná tak, jak ji vidí lidé se zbytky zraku nebo jednotlivými očními vadami, třeba zeleným zákalem nebo diabetickou retinopatií. Samozřejmě nechybí ani podrobný lékařský popis konkrétní vady.
Není to poprvé, co reliéfní tisk od Canonu umožuje zcela nový zážitek z umění. Například k výročí 100. narozenin Medy Mládkové v roce 2019 vznikla pro Museum Kampa zmenšená replika obrazu Františka Kupky Katedrála, na níž bylo možné si osahat umělcovy tahy štětcem.

Výstava Svět nevídaný začíná ve Fragmentu Karlín 11. června 2024.

www.canon.cz/svet-nevidany

 

Mysteriózní Kafka

Podobně originálním počinem, na němž tiskařské technologie Canonu zanechaly výrazný podpis, je výstava izraelského umělce Odeda Ezera Samsovo tajemství. Ta je jedním z vrcholů projektu Kafka100, jímž si Židovské muzeum v Praze po celý rok připomíná 100. výročí od úmrtí spisovatele Franze Kafky.

Oded Ezer se nechal inspirovat jednou z nejslavnějších Kafkových povídek Proměna. Přichází s fiktivní myšlenkou, že její hlavní protagonista Řehoř Samsa byl ve skutečnosti zapomenutým literárním géniem, jehož dílo zmizelo. A možná si jej přivlastnil sám Kafka. Výstavu tvoří 24 obálek domnělých Samsových knih, jejichž názvy jsou částmi úvodní pasáže Proměny, a velkoformátové tisky Ezerových děl.

Maximální kvalita

Výzvou bylo samotné technické řešení výstavy. Galerie je totiž celá pokryta tapetami, a to včetně podlahy, po níž návštěvníci chodí. Tisky tak musí snést vysoké zatížení. A aby bylo dosaženo požadované atmosféry, která na návštěvníka dýchne ihned po vstupu do galerie, museli tvůrci výstavy ve spolupráci s autorem do nejmenšího detailu vyladit hlavně podobu samotných tapet. Práce byla o to náročnější, že vše probíhalo na dálku na trase Praha – Tel Aviv.

„Grafické pojetí výstavy je výjimečné a dalo nám možnost využít naše schopnosti naplno. Nejprve jsme s autorem řešili vyladění barevnosti a ideální rozlišení skenů pro přípravu tiskových dat. Lidé se na díla budou dívat z velmi malé vzdálenosti, proto jsme museli tisknout v nejvyšším možném rozlišení, abychom splnili nároky na kvalitu,“ říká Martin Marek ze společnosti Perfect print services, která tapety tiskla a instalovala.
Tisk probíhal na stroji Canon Colorado M5W s pomocí technologie UVgel, díky které mají tapety stálou barevnost, vysokou flexibilitu, a navíc jsou odolné vůči oděru. Pro podlahové tisky byla zvolena folie s laminací. „Věřím, že umělecký záměr se i díky technologiím Canonu podařilo naplnit a výstava přiláká mnoho návštěvníků z celého světa,“ uzavírá Eva Kučmášová.

Vstup na výstavu, která se koná v Galerii Roberta Guttmanna (U Staré školy 3, Praha 1) od 4. června, je zdarma.

www.kafka100.cz/projekty/samsovo-tajemstvi/