Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Potkaly se na pivu, dnes nabízejí klientům komplexní komunikační řešení

Zleva: Věra Vlčková (VERmedia) a Magdalena Černá Dobruská (bokem.cz)

Proč si vzájemně konkurovat, když můžeme spojit síly a posunout svůj byznys o kus dál? Právě to si řekly Magdalena Černá Dobruská a Věra Vlčková, majitelky úspěšných agentur bokem a VERmedia. Kde se vzal nápad na spolupráci a jak vypadá společná cesta týmů specializovaných na PR a digitální marketing?
O tom i o spoustě dalších témat jsme si povídali v rozhovoru.

Jak to všechno začalo? Jak vás napadlo, že se v konkurenčním marketingovém byznysu dáte dohromady?

Magda: Napadlo nás to krátce poté, co jsme se prvně viděly na společném kafi. No, spíš to asi bylo pivo… Nejdřív jsme se bavily jen o tom, jak a kdy si můžeme vzájemně pomoci, třeba sdílet své kolegy odborníky. Pak už to šlo ráz na ráz. Při společných procházkách v lese, kdy má člověk čas uvažovat, jsme daly myšlence jasnou formu a rozhodly se do některých návrhů jít jako tým.
Věra: Máme společnou kamarádku Karolínu, která nám často vyprávěla o té druhé a tvrdila, že bychom si skvěle rozuměly. A měla pravdu. Že si sedíme lidsky, bylo jasné hned a záhy nato přišel impuls k tomu spojit své síly i pracovně. Právě na procházkách v lese pak vždycky probíhal i nějaký brainstorming.

V čem je lepší fungovat v tandemu, než sólo?

Magda: Pokud člověk není od povahy sólista, tak asi ve všem. Je neuvěřitelně příjemné s někým sdílet profesní názor a konzultovat ho, s Věrkou se navíc v mnoha ohledech shodneme i v otázce byznysu. Obzvlášť v dynamickém a konkurenčním prostředí se taková spolupráce cení. Jak se říká, víc hlav víc ví. A nejen to! Tandem často nabídne i nové možnosti, protože toho prostě najednou můžete klientovi nabídnout víc.
Věra: K tomu, co zmínila Magda, bych doplnila velkou výhodu toho, že spojením sil můžeme nabídnout opravdu komplexní marketingový mix. Ve VERmedia třeba PR nebo eventy vůbec neděláme. Během společných schůzek našich agentur se navíc potkává hodně expertů z rozdílných sfér marketingu a vznikají tak cenné výstupy i originální řešení pro klienty. Jak řekla Magda, “víc hlav víc ví”.

Jak máte rozdělené sféry působnosti?

Magda: V některých oblastech se hodně prolínáme, ale obecně asi můžu říct, že Věra má pod palcem sociální sítě a já PR a eventy.
Věra: K VERmedia bych dodala ještě online reklamu a influencer marketing. Při společných projektech ovšem fungujeme jako jeden tým.

Byznysové fungování je jen jedna stránka mince, druhá je osobní chemie. Jak funguje ta vaše?

Magda: To je právě ono! Funguje skvěle a to je myslím i jádro úspěchu. Osobně je pro mne strašně důležité spolupracovat s někým, kdo se mnou sdílí názory nejen v profesní sféře. Víme, co od sebe můžeme čekat.
Věra: Tou chemií právě všechno začalo. V průběhu let náš vztah přerostl ve velmi cenné přátelství. Důvěra a upřímnost jsou základní pilíře jak našeho osobního, tak obchodního vztahu.

Dá se říct, že se jedna od druhé učíte? A čemu?

Magda: V každém případě. Učení k byznysu patří, a když máte s kým svou práci sdílet a konzultovat, je to příležitost se lecčemu naučit takříkajíc za pochodu. Spolupráce s Věrou mi dala potřebný nadhled, a to nejen pro sociální sítě. Navíc se vzájemně podporujeme, když jde doslova “do tuhého”.
Věra: No jéje, jednoznačně! Já osobně i lidi z mého týmu jsme se naučili hodně o PR a díky tomu vím, jak ho zakomponovat do marketingových strategií. Neustále si také vyměňujeme novinky z oboru a leccos společně konzultujeme, což nás obě posouvá o dost rychleji, než kdybychom fungovaly samostatně.

Už se vám stalo, že jste se na přístupu k zakázce neshodly?

Magda: Nevzpomínám si, ale třeba mne Věra vyvede z omylu. Spíš se vzájemně korigujeme – mě něco napadne a Věra to doplní nebo naopak. Nebo si hned řekneme, že ten nápad je prostě blbost, a jdeme jinou cestou.
Věra: Z omylu tě nevyvedu, Magdo, opravdu se to nestalo. Pouze si u každé zakázky i klienta vzájemně sdělíme své poznatky. A přesně, jak říkáš, dokážeme velmi brzy definovat blbost a neztrácet s ní čas. To beru jako velký přínos. Nebojíme si říct, když je něco špatný nápad nebo nesprávný směr.

Uvažovaly jste někdy o tom, že byste založily společnou firmu? Proč ano/ne?

Magda: Uvažovaly, a ne jednou. Dokonce si myslím, že k tomu celou dobu směřujeme.
Věra: Je to jen otázka času.

Jaký byl váš první společný job a jak probíhal?

Magda: Byl náročný po všech směrech. Od nuly jsme společně stavěly nabídku pro zajímavý projekt a zabralo to moře času. Nakonec se bohužel zakázka nezdařila přesně tak, jak si všechny strany přály, ale zase nás ohromně posunula v pohledu na to, jak společně k takovým komplikovaným projektům přistupovat.
Věra: Alespoň jsme si s Magdou ověřily, že nám vzájemná spolupráce funguje a velmi dobře se doplňujeme. Navíc jsme vytvořily koncept, za který se i dnes obě hrdě postavíme.

Který společný úkol byl nejtvrdším “oříškem”?

Magda: Možná jedna zakázka pro klienta z Polska. Už na začátku byl brief dost nejasný, pak se ještě několikrát změnil a nakonec bylo zadání úplně jiné. Celé se to strašně táhlo, ale výsledek dopadl i nad naše očekávání.
Věra: Haha, spolupráce s polským klientem byla dobrá škola. Ale i přes veškeré překážky jsme ji s oběma týmy dotáhly ke skvělému výsledku. Navíc se nám díky tomu otevřely dveře pro další spolupráce v Polsku. Když se ohlédnu, vidím, že každý komplikovaný projekt nás posunul dál, ať už profesně, nebo třeba ve věci trpělivosti.

Jaký typ klientů máte nejradši?

Magda: Takový, který nás nejvíc naučí! A to v dobrém i ve zlém. I náročné a nepříjemné zkušenosti mají pozitivní dopad na vaši práci. Posouvají vás dál, samozřejmě pokud se posunout chcete. Pokud můžu mluvit za sebe, mám ráda klienty, co pořád trochu “pošťuchují”, nenechají vás v klidu a nutí vás přemýšlet nad vlastní prací. Ne však na úkor kvality. Prostě chápou vaši roli a zároveň od vás chtějí víc.
Věra: Nejradši mám výzvy – na první pohled něco vypadá nereálně a nakonec se z toho vyklube krásný projekt. Čím je práce náročnější, tím je posun větší. Souhlasím s Magdou, že nejlepší jsou klienti, kteří se zajímají a stále tlačí dál. Za prvé je vidět, že nechtějí jen zadávat práci, ale problematika je skutečně zajímá. Za druhé nás to dostává k novým nápadům.

Co považujete ze strany klienta za největší ocenění?

Magda: Když si skutečně všímá toho, co pro něj děláte, dá vám efektivní zpětnou vazbu a dokáže vám za práci poděkovat.
Věra: Ještě je fajn, když klient vnímá pozitivní reakce okolí a pak díky tomu poskytne pozitivní feedback i vám.

Jaké máte plány do budoucna?

Magda: Rozvoj našich firem, i ten osobní. A více času v lese. Tam člověk vždycky přijde na jiné a lepší myšlenky.
Věra: Nezapomeň na vybudování společné firmy a opětovné zavedení půldenních výšlapů pro okysličení mozku. A mám ještě jeden malý plán – více odpočívat. Uvidíme, zda to bude reálné.

Reference: