Zaměření na udržitelnost
Dřevo, symbol udržitelnosti a megatrend v maloobchodě, je i nadále preferovaným materiálem pro vybavení prodejen. Často se kombinuje se svěžími a zářivými barvami a vytváří výrazné akcenty v různých sektorech prodejen. Současně se vytvářejí i nové materiály splňující požadavky udržitelnosti.
Útulná atmosféra s industriálním nádechem
Ekologicky šetrný design nedodává prodejnám v dnešní době jen dřevo. Ale nejen to: obchodníci začali vytvářet koncepty charakterizované hojným používáním jiných přírodních a recyklovaných materiálů, které dávají život produktům, které již zdánlivě nemají možnost opětovného použití a vdechnou jim tak nový život. Dřevo různých druhů se stalo určujícím prvkem pro stavbu obchodů. Spolu s jemnou teplou barevnou kresbou vytváří útulnou atmosféru, zatímco kovové díly, beton a pletivo jsou použity k docílení syrového technického nádechu.
Plasty a životní prostředí
I mnohé nově vynalezené materiály jsou šetrné k životnímu prostředí, i když tak na první pohled možná nevypadají, například plastové dlaždice. Využívají se i zbytky z textilního průmyslu, které by jinak skončily v odpadu. I takto obchody spoluvytvářejí udržitelné koncepty.
Maloobchod a sociální udržitelnost
Moderní obchody zapojují své zákazníky do interaktivního vyprávění příběhů. Dnes jde spíše o zážitek na místě prodeje než o pouhý nákup zboží. Obchod se stává spíše společenským prostorem a místem setkávání, zahrnuje kavárny, restaurace, služby, galerie, co-workingové prostory. Uskutečňují se v něm například veřejná čtení, workshopy, eventy a řada dalších aktivit. Vzhledem k rostoucímu promísení nakupování, stravování, práce a zábavy musí obchodní prostory plnit více než jen jednu funkci. Proto je velmi důležitá flexibilita, a to nejen pro přepínání mezi různými kategoriemi, ale také pro přechody mezi segmenty a sektory.
Čerstvě a lokálně
Moderní supermarkety kladou velký důraz na čerstvost potravin, lokální produkty a gastronomickou pohostinnost. Rozšiřují své sekce čerstvých potravin, zvou zákazníky na kulinářské akce a reagují tak na měnící se spotřebitelské návyky. Ze supermarketů se tak svým způsobem stávají inspirativní tržiště.
Roboti a digitální zrcadla
Aby splňovaly očekávání zákazníků, současné obchody poskytují omnichannel zážitek pomocí digitálních nástrojů a služeb.
Stále častěji se objevují například:
• herní dotykové pointy a selfie pointy
• běžecké dráhy pro analýzu běžeckého stylu
• digitální zrcadla ve zkušebních kabinkách a v prodejnách kosmetiky
• robot jako asistent zákazníků (v thajském supermarketu), který radí zákazníkům, doporučuje jim speciální nabídky a v případě potřeby kontaktuje „živý“ personál
Pandemie nám tak vlastně ukázala, jak je důležité vytvářet obchody, které se dokážou přizpůsobit novým vzorcům chování a spotřeby. Život podléhá čím dál větší digitalizaci, proto lidé hledají zážitky ze skutečného světa, které zapojí všechny jejich smysly.